1.ECOMUSEU DELS PORTS

Ecomuseu.

1.1 – Cap De l’Ecomuseu.

1.2 – Patrimoni Natural.

1.3 – Patrimoni Arquitectònic.

1.4 – Patrimoni Artístic.

Que és l’Ecomuseu dels Ports?

L’Ecomuseu dels Ports és una iniciativa impulsada pel dinamisme sociocultural que caracteritza el municipi d’Orta (Horta de Sant Joan), que la presenta als municipis veïns i els convida a participar i treballar conjuntament tot aprofitant els recursos patrimonials dels Ports (tant naturals com culturals) amb la finalitat de promoure el desenvolupament integral de la població actual i futura d’aquest territori. L’Ecomuseu vol contribuir en aquest desenvolupament integral potenciant, participant i convidant a la recerca d’un millor coneixement de la nostra història i de la nostra identitat, fent accesible aquest coneixement a la població i als visitants en general d’una manera coherent, amb base científica, i també de forma reflexiva i didàctica. Entenem que els principis museològics dels ecomuseus i de la nova museologia s’avenen molt bé com a marc general per a orientar la gestió del nostre patrimoni territorial i potenciar la nostra identitat.

Estructura de l’Ecomuseu dels Ports:

El massís dels Ports és un nucli muntanyós situat entre les administracions de Catalunya, Aragó i el País Valencià, però, històricament ha format una unitat cultural i econòmica.

Des de l’Ecomuseu dels Ports es pretén donar a conèixer, mitjançant el Cap de l’Ecomuseu i les seves radials, part d’aquest patrimoni natural i cultural que s’estén a l’interior del massís i als pobles que es troben al seu entorn. El Cap de l’Ecomuseu, situat al nucli antic d’Orta, ha de ser el vostre punt de partida i la porta d’accés per conèixer gran part del nostre patrimoni.

El patrimoni natural està representat principalment pel massís dels Ports, la part catalana és Parc Natural , i per la reserva natural del Riu Algars. Els Ports és un dels espais més ben conservats i espectaculars de l’àrea mediterrània i alberga una important mostra de flora i fauna (Al riu Algars, és troba una de les reserves més importants de Lludriga (Lutra lutra) de Catalunya. (Radial Mas de Quiquet).

Roques de Benet

El patrimoni arquitectònic, amb un seguit de municipis declarats conjunts historicoartístics, són grans exponents de l’arquitectura de les ordres militars del Temple i de l’Hospital i de l’època del Renaixement. (Radial Convent de Sant Salvador)

Plaça de Missa

El patrimoni artístic, representat per l’obra que Picasso va pintar en les seves dues estades a Orta, el podem veure en reproducció facsímil al Centre Picasso d’Orta. (Radial del Patrimoni artístic)