1.2.1 Quan el blat anave
L’arquitectura renaixentista a l’interior de les Terres de l’Ebre
La present exposició fotogràfica, pretén ser una mostra –incompleta- del patrimoni renaixentista d’algunes poblacions de l’interior de les Terres de l’Ebre, el qual forma part d’un fons documental i museogràfic més extens, que en un futur no llunyà ha de materialitzar-se en el Centre d’Interpretació de l’Arquitectura del Renaixement.
Entre els anys 1570 i el 1620 hi ha un gran creixement constructiu a les comarques interiors de les Terres de l’Ebre (part meridional de la Terra Alta i del Matarranya i els Ports de Morella) , aquesta empenta constructiva té en comú la utilització estilística del renaixement, un renaixement tardà, realitzat per mestres d’obra del país, i que no es dona a cap altre indret més. Un exemple d’aquesta importància constructiva la tenim reconeguda en les declaracions de Conjunts Històrico-Artístics que han fet les administracions catalana i aragonesa en municipis com Orta, Arnes, Vall-de-roures, Calaceit i La Fresneda. Escenaris que han estat utilitzats freqüentment per filmar pel·lícules tan conegudes com: Libertarias, Terra i Llibertat, La mirada obliqua.., també alguns d’aquests edificis es troben reproduïts al Poble Espanyol de Barcelona.
Tot aquest important patrimoni arquitectònic , es troba actualment infravalorat pel que fa al seu estudi com a una unitat arquitectònica que defineix un territori, i també en la seva difusió i promoció exterior. L’Ecomuseu dels Ports està treballant i dedicant recursos, des de l’any 2000, en l’estudi i recerca documental amb l’objectiu de crear un Centre d’Interpretació de l’Arquitectura del Renaixement, el qual a la vegada constitueixi un centre de difusió patrimonial per tal de contribuir al desenvolupament cultural, turístic i per tant econòmic d’un territori prou necessitat d’aquestes iniciatives. Aquest Centre d’Interpretació s’ubicarà a l’edifici del Convent dels Àngels d’Orta (Monument Històricoartístic), on s’explicaran les característiques arquitectòniques dels edificis, els seus constructors i també la societat i la economia que van fer possible la seva construcció, en un moment, en què –segons es pot llegir a l’Ajuntament d’Arnes- “…anave lo blat a trenta sous la faneca”.